Ha a világ legrégebb óta működő motorkerékpár-gyártója egy gyermekéveit taposó, ám annál ambiciózusabb manufaktúrával lép együttműködésre, abból olyan újszerű koncepciók és fejlesztési irányok születhetnek, amelyek fenekestül forgathatják fel az egész iparágat.
A Peugeot Motocycles és a DAB Motors idén júniusban aláírt, stratégiai együttműködési megállapodása új korszakot nyit nem csak a francia, de az egész európai motorkerékpár-iparban, és egy vadonatúj szegmensben biztosít helyet és kompetenciát a Peugeot számára.
Amikor Simon Dabadie 2018-ban, a délnyugat-franciaországi Bayonne városában megalapította cégét, a DAB Motors manufaktúrát, az ország másik csücskében, a Sochaux közvetlen közelében fekvő Mandeure-ben százhuszadik születésnapját ünnepelte a Peugeot Motocycles, a világ legöregebb, máig működő motorkerékpár-gyártója. Hosszú története alatt számos innováció fűződött a Peugeot nevéhez, és ennél a DAB Motors sem törekedett kevesebbre.
A mikrovállalkozás a tömeggyártás és az egyedi custom motorépítés közötti, szűk rést akarta betölteni. Az első években – a sportruházati gyártók online konfigurátorai által ihletett módon – teljes mértékben testre szabható, mégis homologizált, azaz Európa összes országában legálisan forgalomba állítható, kisszériás gyártású motorkerékpárjával hívta fel a figyelmet.
2021-ben jött a következő lépcsőfok: egy tisztán elektromos motorkerékpár, amely minimalista esztétikumával, ötletes részletmegoldásaival és szeretnivaló racionalitásával azonnal lenyűgözte a szaksajtót. Hogy csak néhány részletet említsünk: az áttetsző burájú, 3D kialakítású hátsó lámpatestet az autóipari dizájn ihlette, az üzemanyagtartálynak látszó elem valójában egy okostelefon-töltővel ellátott tárolórekesz. Hagyományos műszerfal helyett ennek a tankimitációnak a kormányhoz közel eső részére vetíti ki a menetadatokat egy projektor, indítókulcsként pedig a felhasználó mobiltelefonja szolgál.
Az újságíróknak ezek után egyetlen kérdése volt a DAB Motors Concept-E motorkerékpárral kapcsolatban: mikor kerül sorozatgyártásba? A választ most, a Peugeot Motorcycles és a DAB Motors között létrejött stratégiai megállapodás aláírásakor adták meg: a Peugeot ugyanis jelentős befektetéssel többségi tulajdonrészt szerzett a DAB-ban, és a közeljövőben megkezdi mandeure-i üzemének felkészítését a Concept-E szériaváltozatának a gyártására.
Ez a lépés nem csak az akkumulátoros elektromos motorkerékpárok gyártásával egészíti ki a Peugeot Motocycles szerteágazó kompetenciáinak sorát. A DAB Motors ugyanis butiktermékeivel a prémiumpiacon szerzett magának nevet és elismertséget: ahogy első típusát, az LM-S 500 scramblert, úgy a Concept-E városi supermotót is élvonalbeli beszállítók (Öhlins, Kayaba, Pirelli, Brembo stb.) minőségi alkatrészeiből építette, és különös figyelmet szentelt a formai részletek kidolgozásának.
Az együttműködés hullámain így személygépkocsijai után motorkerékpárjaival is mélyebbre evezhet a felsőbb kategóriás szegmensekbe a Peugeot, ezzel új piaci lehetőségeket teremtve innovatív termékkoncepciói – mint például a 2022-es EICMA szakkiállítás sztárja, az XP400 offroad óriásrobogó – számára. A DAB Motors elektromos hajtástechnológiák terén szerzett tapasztalata a Peugeot saját villanymotoros fejlesztéseinek, így az e-Streetzone robogónak a tökéletesítésében is kulcsszerepet játszhat.
Az együttműködés a másik irányban is gyümölcsözőnek ígérkezik: a költséghatékony, nagy volumenű gyártás lehetővé teszi, hogy a DAB Motors – immár a Peugeot Motocycles égisze alatt – folytassa diszruptív tevékenységét, és újabb forradalmi jelentőségű, korszakalkotó koncepciókkal nyűgözze le a motorosok világát.
DAB Motors Concept-E műszaki adatok
Villanymotor | Szénkefe nélküli, egyenáramú | |
Legnagyobb teljesítmény | (kW / LE) | 10 / 13,6 |
Regeneratív fékteljesítmény | (kW) | 20 |
Legnagyobb forgatónyomaték | (Nm) | 60 |
Akkumulátor | lítium-ion | |
Üzemi feszültség | (V) | 51,8 |
Kapacitás | (kWh) | 4,7 |
Menettulajdonságok | ||
Hatótávolság | (km) | 100 |
Végsebesség | (km/óra) | 105 |
Paraméterek | ||
Váz | acél csőváz | |
Ülésmagasság | (mm) | 900 |
Saját tömeg | (kg) | 137 |
Felfüggesztés | ||
Elöl upside down teleszkópvilla | mm | 48, Kayaba vagy Öhlins, állítható |
Hátul központi rugóstag | Öhlins, állítható | |
Féknyereg elöl /hátul | 4 / 1 dugattyús, Beringer vagy Brembo | |
Féktárcsa elöl/hátul | mm | 320 / 240 Beringer vagy Brembo |
Szekunder hajtás | szíj |