Az 1974-ben tervezett DS felváltására, amely maga a Traction utódja volt, a CX-re ma is a hetvenes-nyolcvanas évek nagyszerű Citroën emblémájaként emlékeznek. Két tekintélyes elődjéhez hasonlóan számos műszaki újítás hasznát veszi, amelyek tizenhét éves pályafutása során kivételes tulajdonságokkal ruházták fel, és 2024-ben is kiemelik. Egyedülálló stílusa elegáns, alacsony hajlítású, aerodinamikai identitást kölcsönöz neki. azonnal felismerhető. A CX-et 1989 nyarán az előző májusban piacra dobott XM váltotta fel. A kombi változatait azonban 1991 nyaráig folytatták.
A CX, a legtöbbet kihozva a fejlődésből
A CX hivatalosan 1974. augusztus 26-án mutatkozott be, pontosan két hónappal az Automobiles Citroën és az Automobiles Peugeot egyesülésének bejelentése után. Az előző júliusban Svédországban a sajtónak bemutatott huszonkét, tesztelésre használt CX 2000 és CX 2200 figyelemre méltóan visszatért Párizsba, az Avenue des Champs-Elysées Citroën üzletébe, egy 3400 kilométeres, hat darab -napos túra, a Raid Arctique 1974. A volánnál huszonkét fiatal ült, akik egy évvel korábban 2CV-vel vettek részt a Raid Afrique 1973-ban.
Az 1974. augusztus 28-án bemutatott CX 2000 nagy figyelmet keltett a következő októberi Párizsi Autószalonon. A Citroën stand sztárja, azonnal innovatív autóként ismerték el. Elődeitől átvette az elsőkerék-hajtást, a hidropneumatikus felfüggesztést és a kétkörös, nagynyomású erőrásegítős tárcsafékeket, amelyek immár a Citroën arculatához kapcsolódnak. De az újonc számos eredeti újítást is tartalmaz. A keresztirányú négyhengeres motor az első túlnyúlásban van elhelyezve, és előre döntve tovább optimalizálja a súlyelosztást és az úttartást. A kiemelkedő kényelem érdekében a monocoque karosszéria tizenhat rugalmas lengőkarral kapcsolódik egy tengelyvázhoz, amelyek kiszűrik az első és a hátsó tengely, valamint a motor és a sebességváltó zaját és vibrációját.
Esztétikailag a különösen aerodinamikus vonalakon túl, amint azt a CX név is alátámasztja, a teljes belső elrendezés nagyon részletes tanulmányozás tárgyát képezte. A legemblematikusabb jellemző kétségtelenül a híres, lunula alakú műszerfal, amely speciális edényként ül a műszerfalon. Nem feledkeztek meg az ergonómiáról és a passzív biztonságról sem. Mindenekelőtt az összes szokásos, a vezetéshez nélkülözhetetlen kezelőszerv, mint a fényszórók, a jelzőlámpák, az ablaktörlő és a kürt, az ujjak hegyével elérhető, anélkül, hogy a kezek elhagynák a kormányt. Az összes kárpit és belső alkatrész nem rendelkezik agresszív kiemelkedésekkel, anyagukat pedig úgy tervezték, hogy olyan kopásállóak legyenek, mint az emberi test szervei. Egy másik újítás 1974-ben a behúzható első biztonsági övek voltak.
Számos tulajdonsága nyilvánvalóan nem maradt észrevétlen, és 1975. január 29-én az európai autós sajtó elnyerte az 1975-ös Év Autója Trófeát, jóval megelőzve a Volkswagen Golfot, az Audi 50-et, a Fiat 131-et és a Volvo 200-at. 1975 júliusától , a CX megkapta a híres Diravi szervo-rásegítésű kormányrendszert is az SM-től. Ez az új típusú szervokormány sebességfüggő keménységével kivételes kormányzást biztosított minden körülmények között, legyen az száraz, nedves vagy havas, és minden sebességnél. Kezdetben opcionálisan rendelhető, később pedig alapfelszereltségként kerül beépítésre a sorozatban.
Folyamatos innováció
Az évek során a CX is tovább fejlődött, olyan újításokat és műszaki megoldásokat kapott, amelyek fél évszázaddal később többnyire már megszokottá váltak. Ilyenek például:
– 1975-ben: klíma, elektromos ablakok mind a négy ajtón, két belső vezérlésű külső tükör, hátsó ködlámpa;
– 1976-ban: félautomata sebességváltó;
– 1977-ben: benzinbefecskendezős motor, ötfokozatú sebességváltó, elektromos napfénytető, ködlámpák, tranzisztoros elektronikus gyújtás és könnyűfém keréktárcsák;
– 1978: biztonsági övek a hátsó üléseken és automatikus elektromágneses ajtózárak;
– 1979-ben: elektromos olajmérő pálca a műszerfalon;
– 1980-ban: az ablaktörlőbe integrált szélvédő öntözőrendszer, üzemanyag-fogyasztás-takarékosság és automata sebességváltó;
– 1981: alacsony profilú gumik és tempomat;
– 1982-ben: központi zár csomagtérajtóval és üzemanyag-betöltő nyílás fedelével;
– 1983: turbófeltöltős dízelmotor és automatikus kabinhőmérséklet-szabályozás;
– 1984: turbófeltöltős benzinbefecskendezős motor;
– 1985-ben: fékezés blokkolásgátlóval (ABS), jégérzékelő, hibás izzójelző, ajtónyitás jelzés, elektromosan vezérelhető, fűthető külső tükrök sötétített üveggel, hangos figyelmeztetés a lámpák bekapcsolásakor és központi zárás infravörös távirányítóval a belső gyújtás szinkronizált aktiválásával;
– 1986-ban: automatikus hátsó ablak jégtelenítő;
– 1987-ben: turbófeltöltős dízelmotor levegő-levegő hőcserélővel és kódolt indításgátlóval;
Nélkülözhetetlen modellek
Pályafutása során a CX különösen széles és gazdag paletta tárgya volt, sokféle motorral. E modellek némelyike különösen erős benyomást keltett, mind egyéniségük, mind exkluzivitásuk és kiválóságuk miatt.
2000. évi CX
Ez volt az első a CX modellek közül. 1974 októberében, a Porte de Versailles-i Párizsi Autószalonon nagy feltűnést keltett a Citroën standján. Négyhengeres, 1985 cm3-es, 11 LE-s motor hajtotta, 102 lóerővel. Az 1975. januári CX 2200-as és az 1976. júliusi CX 2400-assal kiegészítve, 1979 júliusában eltűnt, amikor megjelent a CX Reflex és a CX Athena, amely új, 2 literes, felső vezérműtengelyes könnyűfém motorral volt felszerelve.
CX Prestige
Az előtte lévő Traction és DS-hez hasonlóan a CX is gyorsan a politikai személyiségek autójává nőtte ki magát. A nagyobb városok polgármesterei, prefektusai, szenátorai, parlamenti képviselők, miniszterek és politikai személyiségek egyaránt értékelték eleganciáját, kényelmét és biztonságát. Természetesen a miniszterelnököt és a köztársasági elnököt sem lehetett kihagyni. A Citroën hamarosan úgy döntött, hogy különös figyelmet fordít erre a fontos ügyfélkörre, és 1976 februárjában bemutatta a CX Prestige-et. A CX Prestige különösen elegáns csúcsminőségű, viniltetővel és rozsdamentes acél burkolattal kiegészített hátsó üléstérrel is büszkélkedhet, amit a tengelytávon 25 cm-rel hosszabb karosszéria tett lehetővé. 1978 szeptemberében a belső terét tovább bővítették egy négy centiméterrel megemelt tetővel. Bár a legerősebb benzinmotorokkal szerelték fel, 1979 novemberében megszületett a dízelmotoros változat, a CX Limousine, továbbfejlesztett CX Super kivitelben.
CX Diesel és CX Turbo Diesel
1975 decemberében a Citroën megerősítette azon szándékát, hogy a CX-en alapuló valódi kínálat kifejlesztésére törekszik, és piacra dobta a CX 2200 dízelváltozatát. Ettől kezdve a CX limuzin és kombi változatban is az a francia autó volt a kiváló a dízelmotor annak nemesi levelei. Az 1983 áprilisában turbófeltöltővel felszerelt CX 25 TRD Turbo 2-vel az apoteózist 1987 márciusában érte el, amely új, 2500 cm3-es motort kapott 95 helyett 120 LE-vel, és mintegy 195 km/h végsebességgel!
CX szünet, család és üzlet
A CX sorozat zászlóshajója, a kombi 1976 januárjában mutatkozott be. A 2,03 m3-es belső térfogatával, amikor a hátsó üléseket lehajtották, a limuzin összes kényelmét, úttartását és fékező tulajdonságait kínálta. 1976 októberétől két hátsó üléses családi változatot kínáltak, amely nem kevesebb, mint nyolc ülést biztosít. Végül 1984 tavaszán jelent meg a CX Enterprise, a CX Estate utolsó és egyetlen kereskedelmi változata. Bár csak két első ülése volt, és a hátsó ajtaja is zárva volt, rekordhosszúságot és hasznos térfogatot kínált, 2,03 métert, illetve 2172 dm3-t. A benzin- vagy dízelmotorral is elérhető CX kombi nagyon hamar etalon lett, a mentősofőrök pedig nem hibáztak, hűségesek maradtak hozzá karrierje végéig, 1991 nyaráig.
CX GTI, CX GTI Turbo és CX GTI Turbo 2
Nyilvánvaló volt, hogy a CX méltó utódja lesz a DS 23 IE-nek és annak elektronikus befecskendező motorjának. Ezt 1977 májusában érték el a 2347 cm3-es L-Type Jetronic benzinbefecskendezéses motorral felszerelt CX GTI piacra dobásával. A 128 lóerős és ötfokozatú sebességváltóval párosítva 189 km/h végsebességet produkált. A CX GTI-t kívülről nem csak a különleges jelvények, hanem a matt fekete ablakkeretek, a könnyűfém keréktárcsák (eleinte opcióként), két ködlámpa és egy első légterelő is jellemezte. 1984 októberében egy 2500 cm3-es turbófeltöltős, 168 lóerős motorral egészült ki a kínálat, CX GTI Turbóvá alakítva, és 220 km/órás végsebesség elérését tette lehetővé! Végül 1986 júliusában az autót CX GTI Turbo 2-re keresztelték egy levegő-levegő szívócső-cserélővel, ami nemcsak a végsebességét 223 km/h-ra növelte, hanem az üzemanyag-fogyasztást is jelentősen csökkentette.
CX versenyben, a lejtők királynője
A CX mindössze 14 hónappal a Párizsi Autószalonon való bemutatása után lépett versenybe. 1975. december 26-án három CX 2200-as indult a híres Abidjan-Nice rally-raidre, ugyanazon az eseményen, amely az akkor még motorversenyző Thierry Sabine-nak adott egy hasonló esemény megszervezését Párizs és Dakar között. A három Citroën 9246 km pálya, sár, hullámkarton és kő után minden nehézséget leküzdött, és a kétkerék-meghajtású kategóriában 4 e , 5 e és 6 e helyen ért célba. Mostantól Afrika és a hosszú távú versenyek lesznek az új Citroën kedvenc terepe. Robusztussága és hidropneumatikus felfüggesztése számos bravúr elérését tette lehetővé.
A Rallye du Maroc, Rallye des Mille Pistes, London-Sydney, Rallye Acropole, Rallye 5 x 5 Transafrica és Rallye Paris-Dakar, a CX, akár alapfelszereltség, akár előkészített, díszhelyeket és kategóriagyőzelmeket gyűjt a sokkal erősebb autókkal szemben. És minél hosszabbak, durvábbak és nehezebbek az események, annál inkább a felfüggesztése és a robusztussága tesz csodát! Ám a CX új, hivatalos trikolor festménye, amelyet Philippe Donati, a híres Camondo iskola tanulója tervezett, történelmi jelentőséggel bírt a 9 e Tour Automobile du Szénégalon. Harminc autó vett részt, köztük öt CX 2400. Négy szakasz és 3000 km fullasztó hőség után mindössze hét autó haladt át a célvonalon 1977. november 1-jén … Az öt gyári gyártású CX legendás ötszöröst ért el, megelőzve egy Peugeot 504 TI-t és egy Renault 16-ot! A CX-ek 1978-ban és 1979-ben is megnyerték a Tour Automobile du Szénégalt.
A Párizs-Dakar Rally lehetővé tette, hogy a CX a rally-raid legendává váljon. Először is, 1979 őszén a Citroën, amely azonnal megértette ennek a rendkívüli eseménynek a médiapotenciálját, négy darab Méhari 4 x 4-et és mindenekelőtt egy CX 2400 GTI-t biztosított a szervezőjének, Thierry Sabine-nak, amelyek igazi standard lett. vivő. Ezzel az autóval a második Párizs-Dakar-rali pályabejárása zajlott. Ez egy lehetőség a nagy Citroën számára, hogy minden nehéz terepen lenyűgözze Thierry Sabine-t tulajdonságaival! A tapasztalat a következő évben megismétlődött. De a legjobb még hátra volt. 1981-ben egy gyári CX 2400 GTI a tizenhatodik helyen zárta a versenyt, megelőzve sok sokkal erősebb 4×4-et, és mindenekelőtt elsőként a kétkerék-meghajtású autók között! Azonban egy másik gyári CX 2400 GTI, amely nagyobb médiavisszhangot kapott, erős benyomást tett az eseményre és az emberek elméjére. A Citroën Belgium szállt be, és először Jacky Ickx, a Le Mans-i 24 órás négyszeres győztese és Claude Brasseur színész vezette. Miután a mezőny elején remekül mutatott be, díszhelyeket gyűjtött, egyik gyorsasági szakaszt a másik után, majd egy szakaszt megnyert, a győzelem egyik esélyese volt, amikor összesítésben a harmadik helyen végzett Gaóban. Két tízórás büntetés ellenére kitartott, és nem adta fel. Az utolsó előtti szakasz több borulása végül visszavonulásra kényszerítette…
Végül még 1981-ben, december 4-én, az Al Nasr Motor Sport Club által az Egyesült Arab Emírségekben szervezett Dubai Nagydíj részeként került sor a meghökkentő Citroen CX Celebrity Race versenyre. Erre a rendkívüli versenyre tizenhat CX 2400 GTI-t bíztak a világ motorsport elitjére, köztük Richard Attwoodra, Derek Bellre, Jack Brabhamre, John Fitzpatrickra, Dan Gurneyre, Phil Hillre, Denny Hulme-ra, Innes Irelandre, Stirling Mossra, Roy Salvadorira, Carrollra. Shelby, Patrick Tambay és John Watson. Az előadás volt. A második körtől kezdve a karosszéria súrlódott egymáshoz, és a sikánok és a kanyarok nagyrészt átvágtak. A verseny tíz köre a szó szoros értelmében állományautók versenyévé alakult. Ennek a tizenhat dühös CX-nek a képe lökhárítótól lökhárítóig bejárta a világot! Ám ezzel a „Bajnokok versenyével” idő előtt a CX befejezte sportkarrierjét a reflektorfények és a kamerák alatt. A versenyosztályon most a csillogó Visa és annak bimbózó trófeája hagyja el a helyét.
Aulnay, a CX szülőhelye
Az 1973-ban üzembe helyezett aulnayi üzem 1974 júniusában kezdte el összeszerelni a CX-et. Abban az időben ez volt Európa legmodernebb autó-összeszerelő üzeme. A karosszéria, a fényezés, a kárpitozás és az összeszerelés is ott történt. A számítógépek és robotok alkalmazása lehetővé tette a gyártás különböző szakaszainak igen nagymértékben történő automatizálását a karosszériaelemek ponthegesztésétől a saját tároló raktár működtetéséig, ahonnan a festett karosszéria a szerelősorra kerül. sajátos jellemzői szerint. Így nincs szükség fárasztó kezelésre. Az egymilliomodik CX-et 1987. október 23-án gyártották. A 180 hektáros, 410 000 m2-es területen 8000 embert foglalkoztatva a CX gyártása 1989 júliusában leállt. A cerizayi Heuliez karosszériagyártónál csak kombi gyártás folytatódott.
A CX reklámlány
A bemutatott modelltől függően a CX olykor józan és elegáns arculatú, olykor dinamikus és ütős, de mindig hatásos reklámok tárgya. Az emblematikus Jacques Séguéla vezette híres RSCG reklámügynökség írja alá őket. Például a nyolcvanas évek elején jelentek meg a sajtóban ezek a reklámok, amelyekben olyan hírességek, mint Françoise Hardy és Jacques Dutronc, vagy Miou-Miou színésznő, kifejezetten intim fekete-fehér környezetben nyilatkoztak a CX-ről. A CX reklámozása azonban tartalmaz néhány különösen feltűnő kampányt is, a Jean-Paul Goude által aláírt látványelemekkel az ikonikus modell és Grace Jones színésznő látható. A CX GTI Turbo 1984. októberi piacra dobásakor a fotós-videós múzsája egy agresszív és provokatív kampány középpontjában állt a következő szlogennel: „ La CX GTI Turbo, c’est démon ! Bár ezt a közúti közlekedés ürügyén betiltották. biztonságot, nem habozott kiemelni a turbófeltöltős motorral szerelt új modell 220 km/órás végsebességét… A közlekedési miniszter akkori rendelete szerint be kell tiltani, de ezzel emlékezetes kampányt adott a közönség túlpörgött!
A CX számokban
Az összes modellt együttvéve 1974 és 1991 között összesen 1 042 460 darab CX-et gyártottak. Ez a szám 913 375 limuzinra, köztük 29 380 hosszú változatra oszlik 1974 és 1989 között, és 129 085 kombira, köztük 919 971 Enterprise-ra.
A CX ötvenedik évfordulója
Két francia CX gyűjtőklub, az Agence CX és a CX Club de France egyesíti erőit, hogy megszervezzék a CX Jubileumot szeptember 13-án, pénteken, 14-én, szombaton és vasárnap 15-én a Montigny-Le-Ganelon birtokon Cloyes-Les-Trois-Rivières-ben. az Eure-et-Loir régióban. A felejthetetlennek ígérkező eseményen Franciaország és Európa minden részéről érkeznek stábok. A három szenvedélyes nap alatt számos esemény szerepel a programban, köztük egy exkluzív vezetés pénteken a La Ferté-Vidame tesztközpont pályáján. Sok más Citroënhez hasonlóan itt lépett először útra a CX. A szombati napok nyilvánosak lesznek.
C5 X méltó örökös
Bár több évtized választja el egymástól, a CX méltó örökösére lel a C5 X-ben, amely ugyanazt a merész stílust és nagy ambíciókat osztja meg a kényelem és a technológia terén. A CX-et 1974-ben ismerték el innovatív aerodinamikai kialakítása miatt, amelyet az áramló vonalak és az alacsony profil jellemez. Az elegáns C5 X egyesíti a limuzin eleganciáját, a kombi dinamizmusát és praktikumát a SUV védelmével és robusztusságával. Mindkét modell a kényelmet, a Citroën identitásának központi elemét hangsúlyozza. A CX hidropneumatikus felfüggesztéséről volt ismert, amely még a legdurvább utakon is sima, folyékony futást biztosított. A C5 X ezt a hagyományt folytatja egy dupla megállós hidraulikus felfüggesztéssel, amely a Citroën számára oly kedves „varázsszőnyeg” hatást reprodukálja. A Citroën Advanced Comfort ülésekkel és az optimális akusztikai kezeléssel kiegészítve a C5 X egy igazi gubó, amely teljes nyugalomban utazik. Végül a CX számos korának megfelelő újítást vezetett be, mint például a „Diravi” szervovezérlésű kormányzást és a vezetőközpontú műszerfalat. A C5 X folytatja ezt a szellemet, és olyan modern technológiákat kínál, mint a head-up kijelző, a fejlett vezetési segédeszközök és a modern csatlakozási funkciók a mindennapi vezetés egyszerűsítésére. Ezek a hasonlóságok azt mutatják, hogy a Citroën hogyan őrizte meg a folytonosságot értékeiben és az autózási élményhez való hozzáállásában.