- 1974. október 13.: Röhrl/Berger megszerezte a bajnoki címet maximum 120 ponttal
- Csúcskategória: Röhrl 1982-ben is megnyerte a rali-világbajnokságot az Asconában
- ADAC Opel Electric Rally Cup 2024: Felvillanyozó rallysport
Gyors, izgalmas és felvillanyozó – három szó, amely tökéletesen leírja az ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe” modelljét . A világ első teljesen elektromos, egy gyártmányú rally kupájával az Opel, az ADAC és minden résztvevő megmutatja, hogyan működik ma a modern, fenntartható rally. Pröglhöf Luca most szerezte meg az idei bajnoki címet , és izgalmas versenyeken izgatta a szurkolókat. De Pröglhöfnek és kollégáinak híres „előfutárai” vannak. Mert az Opel és a rally szorosan összefügg.
Az autók sodródása és a nehéz körülmények uralása évek óta izgalomba hozza a motorsport-rajongókat. Ma az akkumulátoros elektromos Opel Corsa Rally Electricet láthatják működés közben. Az 1970-es és 1980-as években a legendás Opel rally autók és pilóták tömegeket izgattak. Két név kötődik elválaszthatatlanul a korabeli rally-sikerekhez: az Opel Ascona, mint megbízható versenyjármű, és Walter Röhrl, mint fiatal, törekvő raliversenyző, aki végül szakmájának legjobbja lesz. A kivételes pilóta pontosan 50 éve szerezte meg első nagybajnoki címét: társpilótájával, Jochen Bergerrel 1974. október 13-án megnyerte a rali Európa-bajnokságot – maximálisan 120 ponttal.
Rekordidő alatt: fiatal tehetségből rallye ász
Az 1947-ben Regensburgban született Walter Röhrl kiskora óta a sportra összpontosított: futballra, evezésre, síelésre – és végül a motorsportra. Saját bevallása szerint a fiatal bajor tudatosan a „ralit választotta a pálya helyett”. Helyes döntésnek bizonyult.
1972-ben érte el az áttörést, amely a „senkiből” (ahogy egykor maga mondta) a ralicirkusz meglepetésszerű éllovasává változtatta. Röhrl meghatározó szerepet játszott a Lengyelország-ralin, a Balti-ralin és az Olympia Rally-n. 1973-tól az akkor 26 éves férfi az Opelhez vezetett – Jochen Bergerrel az oldalán. Ő ad Röhrlnek az útvonalat, és jelentős szerepet játszik az elkövetkező sikerekben. A segédpilóta már akkor biztos volt Röhrl vezetési tulajdonságaiban: „Walterrel biztonságosabb egy gyorsasági szakaszon átmenni, mint a városban átkelni az úton.”
Bebizonyosodik, hogy igaza van: ugyanabban az évben, mindössze néhány indulással és majdnem ugyanannyi összesített győzelemmel, ők ketten másodikként végeznek az Eb-n egy Opel Asconával. Röhrl számára ez tökéletes ugródeszkának bizonyult a következő szezonra a nemrégiben alapított Opel Euro Dealer Team csapatával.
Meggyőző bemutató: Röhrl/Berger megnyerte az 1974-es Európa-bajnokságot Opel Asconában
Így 1974-ben Walter Röhrl és Jochen Berger nagy ambíciókkal támadták meg a versenyt. Az autójuk ismét egy gyári Ascona A. Ennek két literesre fúrt motorja van, felső vezérműtengellyel és keresztáramú hengerfejjel. Ez azt jelenti, hogy az autó 141 kW (192 LE) és 156 kW (212 LE) közötti teljesítményt ad. Speciális rugók és speciális lengéscsillapítók, valamint elöl belső szellőzésű tárcsafékek, hátul szellőztetett dobfékek a szériamodellre épülő rallyautó alvázát igazítják a kemény versenyviszonyokhoz. „Aufschrift” című életrajzában Röhrl így emlékszik vissza: „A motort könnyű volt vezetni. A teljesítmény körülbelül 2000-es fordulatszámról jött, és 7600-as fordulatszámig folytatódott. De tartózkodtam attól, hogy ilyen magasra pörgessem fel. Az erkölcsi határom 7000 ford./perc volt. Többnyire.”
Röhrl/Bergernek azonban türelmesnek kell lennie a szezon első nagy sikeréig. A 8. Nemzetközi Firestone Rallyn – a rali Európa-bajnokság 5. futamán 1974. március végén – végre eljött az idő. Az Opel Euro Dealer Team legjobb csapataként 1517 kilométer és 19 gyorsasági szakasz után, az észak-spanyol hegyekben, fölényes rajt/cél győzelmet arattak. Innentől kezdve gyors egymásutánban történtek a dolgok: mindössze négy héttel később Röhrl/Berger rögtön a rajtnál átvette a vezetést a hollandiai Tulipán-ralin. 1250 kilométer és 38 speciális teszt után arattak következő lenyűgöző összetett győzelmüket Asconában. A helyi hatóságok megdöbbenést okoznak: Röhrlt a megengedett sebesség jelentős túllépésével gyanúsítják. Szerencsére ez tévedésnek bizonyul. A rendfenntartók nem kapták el a német duót az 1-es rajtszámú gyorshajtással – helyette a 7-es számú lengyel csapatot kapták lencsevégre.
További győzelmek a romániai Hessen-ralin, a Moldau-ralin és a Duna-ralin. Az Opel pilótái egyértelműen vezetik az összetettet – a 13. Rally Internazionale di Lugano pedig a tervek szerint október 11. és 13. között kerül megrendezésre. Röhrl/Berger már bebiztosíthatja az európai címet. Az 52 versenyző között ismét „pole pozíciót” szereztek már az elején. A Lugano és Lake Maggiore közötti hegyekben lezajlott 28 nehéz gyorsasági szakasz megteszi a hatását: október 13-án mindössze 18 csapat lépi át a célvonalat – az Opel Asconával Walter Röhrl és Jochen Berger vezetésével. 1000 kilométer után több mint tíz perccel előzik meg a második helyezett csapatot. Hatodik összesített győzelmükkel és 120 ponttal – ez az eddig elért legtöbb pont – 1974-ben három futammal megnyerték a rali Európa-bajnokságot.
1974-es Európa-bajnokság: a Röhrl és az Opel további rally sikerének kezdete
De e siker után Walter Röhrlnek még nagyobb ambíciói vannak. Ezt írja: „Az európai címmel elértem, amit akartam. Egy álmom azonban megtartott: életemben egyszer megnyerni a Monte Carlo Rallyt.”
1975-ben Röhrl megszerezte az első rali-világbajnoki futamgyőzelmet saját maga és az Opel számára, de 1977-ben a kivételes pilóta és a márka a Blitzzel külön utakon jártak. Ekkor még senki sem sejtette, hogy legnagyobb sportdiadala még várat magára. 1982-ben Röhrl visszatért az Opelhez. Míg Jochen Berger a motorsport osztály menedzsere, új navigátora, Christian Geistdörfer is döntően hozzájárul a „Mission Monte Carlo” sikeréhez – a 191 kW (260 LE) Ascona 400 mellett. Geistdörferrel és az Asconával. 400, Röhrl másodszor nyeri meg a legendás Monte Carlo Ralit. Egyénre szabott rajt a raliszezonhoz, amely végül az 1982-es pilóták világbajnokságon aratott látványos győzelemben csúcsosodott ki .