A mára Európában és hazánkban is közel 100%-ban környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus az elmúlt években világszerte, így hazánkban is újabb és újabb rekordokat döntve növelte értékesítéseit, az idei év pedig még a korábbiaknál is nagyobb sikereket tartogathat a japán luxusautómárka számára: nem csupán a márka első két akkumulátoros elektromos modellje, a kompakt crossover UX 300e és a vadonatúj nagyméretű SUV RZ 450e debütál idén, hanem vadonatúj generációval jelentkezik a márka legfontosabb európai modellje, az NX nagyméretű crossover is, amely a márka kínálatában elsőként a világ sorozatgyártásban elérhető legfejlettebb, negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtása mellett a világ ugyancsak legfejlettebb, harmadik generációs plug-in hibrid elektromos meghajtásával is megrendelhető lesz. Azt, hogy mekkora sikert hozhat a Lexus számára a vadonatúj NX 350h és NX 450h+, jól mutatja, hogy alig kezdődött meg a modell forgalmazása Magyarországon, máris elnyerte az Magyar Év Autója 2022-es címet a ’Nagy szabadidő-autók’ kategóriában. Ugyanebben a kategóriában az anyavállalat Toyota legnagyobb hazánkban elérhető SUV-ja, a Highlander a harmadik helyen végzett.

 

Immáron harmadik éve választja ki a nagy példányszámú illetve olvasottságú online és print lapok elismert autós szakújságíróiból álló független szakmai zsűri (tagjai: Biró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás és Miklós-Illés Kálmán) a Magyar Év Autóját nyolc kategóriában. A piacra valósággal berobbanó és már eddig is valóságos nemzetközi díj-záporesőt bezsebelő vadonatúj Lexus NX a szakmai zsűri ítélete alapján megkapta a Magyar Év Autója 2022 díjat a ’Nagy szabadidő-autók’ kategóriájában, míg ugyanebben a kategóriában a Toyota Highlander a bronzérmet hozta el. Ugyancsak bronzérmet szerzett a Lexus ES az ’Üzleti autó’ kategóriában, az anyamárka Toyota pedig további két kategóriagyőztes címet és további két dobogós helyet szerzett.

 

Rangos szakmai díjak sora

A nemrégiben ötcsillagos Euro NCAP minősítést szerző high-tech Lexus NX a ’Nagy szabadidő-autók’ kategóriában szerzett Magyar Év Autója 2022-es díjat megelőzően már számos rangos elismerést kapott világszerte: a Világ Év Autója döntős modell januárban az Egyesült Királyság piacvezető autós magazinjától, a rangos What Car?-tól már megkapta az ’Év Plug-in hibridje’ díjat, pár héttel azelőtt pedig a franciaországi 2021 Automobile Awards ’Secure Car’ díját, hogy csak a modell által legutóbb begyűjtött díjak kerüljenek megemlítésre. Minden díjnál fontosabb visszajelzés ugyanakkor a piaci fogadtatás, ez pedig minden várakozást felülmúl: a magyarországi vásárlók például néhány hét alatt annyit rendeltek a modellből, mint az előző generáció teljes tavalyi éves értékesítése.

 

Új fejezetet nyíit a Lexus történetében

A vadonatúj Lexus NX nem csupán a japán luxusautómárka legnépszerűbb európai és világszinten második legkelendőbb modelljének legújabb generációja, hanem egyben egy olyan modell, amely új fejezetet nyit a Lexus számára. Külső és belső formatervével, valamint hajtásláncaival egyaránt új irányokba tart, beleértve a Lexus történelmének első plug-in hibrid hajtását. Menetdinamikai tekintetben is előrelép, még szorosabb és élvezetesebb kapcsolatot biztosítva a vezető és az autó között a Lexus Driving Signature filozófia jegyében. A vadonatúj NX-ben mutatkozik be az új multimédiás rendszer is, amely kapcsolódás, információ és kényelem tekintetében magasabb szintre lép. A Lexus Safety System + aktív biztonsági és vezetési segédrendszer következő generációja kibővített funkciókkal és támogatással véd még több potenciális veszélyhelyzettől, miközben leveszi a terhet a vezető válláról.

 

Új formanyelv a Lexus L-finesse filozófia alapjain

Az új modell az első generációs NX avantgárd látványára épít, de még kifinomultabb, dinamikusabb és érettebb megjelenést nyújt, még erőteljesebb karakterrel. A formatervező csapat célja az volt, hogy „funkcionális szépséget” alkossanak, vagyis olyan kifejező stílust, amely a látványos megjelenés mellett továbbfejlesztett aerodinamikát, zajcsökkentést és fokozott üzemanyag-hatékonyságot is biztosít. Az NX erőteljes, magabiztos látványát az ellentétesen ívelő felületek, az éles határvonalak, valamint a kiegyensúlyozott, masszív arányok adják. Az optimális méretekről a Lexus Global Architecture K (GA-K) platformja gondoskodik, amely nagyobb utasteret és nagyvonalú csomagteret biztosít.  Az első generációs modellhez hasonlítva a teljes hosszúság 20 mm-rel, a tengelytáv 30 mm-rel, a szélesség 20 mm-rel, a magasság pedig 5 mm-rel növekedett. A GA-K platform szélesebb első (+ 35 mm) és hátsó (+55 mm) nyomtávot tesz lehetővé, amely kihangsúlyozza a modell erőteljes kiállását és nagyobb átmérőjű keréktárcsáknak és abroncsoknak ad helyet (18-20 col és 720-740 mm-es abroncsátmérő). Elöl a Lexus ikonikus, orsó formájú hűtőrácsa még hangsúlyosabb szerepet játszik az autó formatervében: a meredekebben álló és kifinomultabb kidolgozású elem kihangsúlyozza a hosszú motorháztetőt, amely a széles vállakban folytatódva aktívan hozzájárul a teljes látvány egységéhez. A hűtőrács meredekebb kialakítása javítja a hűtési teljesítményt is. A motorháztető elegáns kialakítása növeli a vezető látóterét is. A hűtőrács új mintája U-alakú blokkokkal hoz létre még inkább háromdimenziós megjelenést (ugyanez az U-motívum látható a magasabb felszereltségi szintek könnyűfém keréktárcsáján). A magasabb felszereltségű modellek négy projektorral rendelkező LED fényszóróval rendelkeznek, amely a Lexus első vékony kialakítású Adaptív Távolsági Fényszóró (AHS) rendszerét foglalja magában. Minden egyes egység 12 LED modulból áll, amelyek fénykibocsátást egy kamera vezérli. Az L-alakú nappali menetfények a fényszórók felett kapnak helyet, egyenletes fényük pedig elhalványul, amikor a vezető aktiválja az irányjelzőt. Alapfelszereltségként kettős LED-es fényszórók járnak Automatikus Távolsági Fényszóróval (AHB).

A hosszú és sportos motorháztetővel izgalmas kontrasztban áll a rövid túlnyúlásokkal rendelkező, erőteljes hátsó. Hátul hangsúlyos megkülönböztető részletként tűnnek fel az új, L-alakú lámpák, amelyeket a jármű teljes hosszán átnyúló fényív köt össze, amelyhez hasonló megoldást először az UX esetében láthattunk. A Lexus embléma helyét a „LEXUS” felirat vette át a csomagtérfedélen, amely letisztult, modern megjelenést biztosít. Az új NX 11-féle színárnyalatban elérhető, közöttük három pedig a Lexus fejlett, Sonic fényezési technológiáját használja, mint például a Sonic fehér és az új Sonic szürke. A megoldás során öt ultravékony festékréteg kerül a járműre, a tömörített pigmentek és a kézi polírozás pedig kimagasló fénytörést, izgalmas kontrasztokat és mélyebb betekintést nyújt.

Az NX F SPORT modellek sötét króm külső részleteket, átformált hűtőrácsot és 20 colos könnyűfém keréktárcsákat kapnak, amelyek 10-küllős kialakítását a Lexus LC kupé inspirálta. A sportosabb az első és a hátsó lökhárító kialakítása, előbbi pedig nagyobb légbeömlőkkel is rendelkezik. Két színárnyalat kizárólag az F SPORT modellekhez elérhető: a zafírkék és az F fehér.

 

Az első modell a Lexus új Tazuna vezetőtéri koncepciójával

A vadonatúj NX-ben elsőként köszönthetjük a Lexus új Tazuna vezetőtér-koncepcióját, amelyet elsőként a Lexus LF-30 Electrified koncepción láthattunk. A japán kifejezés arra utal, ahogyan a lovas a kantárszár segítségével irányítja a lovát, ennek megfelelően pedig középpontjában a vezető közvetlen, intuitív járművezérlése áll, amely a „kéz a kormánykeréken, szemek az úton” elvet követi. Az új elrendezés azzal fokozza a vezetési élményt, hogy az autóst még magabiztosabbá teszi a járművel és a környezettel történő egyértelműbb, közvetlenebb interakciók révén.

 

Információk egy szempillantás alatt

Annak érdekében, hogy a vezető kizárólag az útra koncentrálhasson, a legfontosabb információk – a műszeregységen, a központi kijelzőn, a műszereken és az opcionális head-up kijelzőn – úgy helyezkednek el, hogy egy szempillantás alatt áttekinthetők legyenek. A head-up kijelző három módban használható a különböző szintű információadásnak megfelelően: a teljes mód tartalmazza a Lexus Safety System+ információit, a standard mód a legfontosabb információkat helyezi el a kijelző alsó részébe, a minimum mód pedig csak a sebességet mutatja. Állítható a kijelzés helyzete, elfordulása és fényereje, a beállításokat pedig a rendszer elmenti a memóriába. A magasabb felszereltségű modellek műszercsoportja nagyfelbontású (HD), megjelenése pedig háromféle kialakítás mentén szabható személyre. Az F SPORT modellek exkluzív műszercsoportot kapnak különálló sebességmérővel, fordulatszámmérővel és hibrid rendszer kijelzővel. A kormánykerék érintésérzékeny kapcsolóival úgy lehet a műszercsoport tartalmait módosítani vagy személyre szabni, hogy közben nem kell levenni tekintetünket az útról. A kormánykerék új kialakítása az összes új generációs Lexus modellen visszaköszön majd. A formatervezők a Lexus Takumi mestereivel együtt dolgoztak a kormánykerék és az előválasztó kar formatervévnek tökéletesítésén. A kormánykerék kialakítását alapvetően meghatározza a tökéletes fogás és a könnyű működtetés elve; a hüvelykujjak optimális fogásrésze még szorosabb kapcsolatot teremt az autó és a vezetője között. Az LC és LS zászlóshajókat idéző előválasztó kar a lehető legkisebb méretű, de ideális szögben áll és tökéletesen illeszkedik a kézbe. A Lexus világszerte lemérte az emberek válla és ujjbegye közötti távolságot, hogy olyan belső teret alakítson ki, amely mindenki számára tökéletes irányíthatóságot biztosít az ideális vezetési pozíció mellett. Ennek megfelelően a középkonzol könyöklője 84 mm-rel magasabb, így az alacsonyabb vezetők és utasok is kényelmesen elhelyezkedhetnek. A cockpit-érzetet a belső tér vezetőajtótól középkonzolig ívelő kialakítása fokozza.

 

Kevesebb kapcsoló

Az egyszerűbb működtetés jegyében a fizikai kapcsolók számára 78-ról 45-re csökkent a vadonatúj NX-ben, elhelyezésük pedig funkció szerint csoportokban történik. A gyorsabb és egyszerűbb használat érdekében a gyakran használt funkciók továbbra is fizikai gombokat kapnak. A vezetéshez kapcsolódó gombok a kormánykerék környékén találhatók, a hangrendszer és a klíma vezérlői pedig a központi kijelző környékén találhatók. A jellemzően a jármű álló helyzetében használt, vezetéshez kapcsolódó gombok a középkonzolra kerültek. Az ergonomikus kialakítás nem igényel plusz mozgást. Minden a vezető keze ügyében van, főképp az indítógomb, az előválasztó kar és az üzemmódválasztó.

 

Érintésérzékeny gombok

A Tazuna koncepció középpontjában álló intuitív vezérlésre tökéletes példát szolgáltatnak a kormánykerék érintésérzékeny kapcsolói, amelyek személyre szabhatók, hogy a vezető a kívánt funkciót (pl. klímavezérlés vagy panoráma monitor) érhesse el velük. Az adott gomb megérintésekor megjelenik annak alakja a head-up kijelzőn, így a vezetőnek nem kell lenéznie a kormánykerékre, hogy ellenőrizze, tényleg a megfelelő funkciót aktiválja-e. Ha a head-up kijelzőt kikapcsolták, a működtetés elve a műszercsoporton jelenik meg. Bár a kapcsolók érintésérzékenyek, a fizikai gombokhoz hasonló kapcsolásérzettel rendelkeznek, érzékenységük pedig a vezető preferenciáinak megfelelően állítható.

 

Az utastér kialakításánál a luxus lounge-ok érzetét vették alapul

Miközben az NX új Tazuna vezetőtér-kialakítása révén a vezető élményei egy helyre koncentrálódnak, az utasok minden eddiginél tágasabb térben foglalhatnak helyet, olyan kimagasló kényelemben, minőségben és részletgazdagságban, amely csak a Lexus autóit jellemzi. Az Életerő és technológia koncepció innovatív, elegáns és praktikus belső teret hoz létre, amely a luxus lounge-ok hangulatát idézi. A kialakítás középpontjában a megélhető tér áll, ahol a nyílt tér a tervezés része, nem pedig pusztán az egyes elemek közötti légüres hézag. Ez elősegíti, hogy az első utas is úgy érezze magát, mintha egy luxus lounge-ban ülne. A formaterv, a minőség és a kialakítás a Lexus omotenashi vendégszeretetének és Takumi kézművességének legkiválóbb példáját biztosítják, kimagasló minőségű anyagokkal és precízióval tökéletesítve mindannak az élményét, amit a felhasználó lát. A kényelmet fokozza az első ülés új, precíz kialakítása, különös tekintettel az ülés átmeneteinek kidolgozására, az oldalsó támaszok helyzetére és a konkáv felületek kialakítására, amelyek nagyobb teret biztosítanak az utazók könyöke számára. A különleges üléskialakítás mélyebbre helyezi a varrásokat az ülésben, így az utazók még kényelmesebb üléspozícióban, kanyarodás közben kisebb mértékű oldalnyomással foglalhatnak helyet. A magasabb felszereltségű modelleken elöl nyolc irányban elektromosan állítható az ülés és deréktámasz is elérhető, az F SPORT modelleknél pedig a fejtámlák előre és hátra is állíthatók. A beépített ülésfűtés és szellőztetés teljesítménye javult, a párna és a háttámla között pedig egyenletesebb a hőmérséklet eloszlása. A belső tér hangulatát javító új megoldások az omotenashi vendégszeretet filozófiáját tükrözik, amelynek középpontjában az emberek szükséglete, otthonosság-érzete és kényelme áll. Ezek között megtaláljuk az üdvözlési folyamatot, melynek során az ajtókilincsek, a belső fények és a nappali menetfények bekapcsolnak, amint a vezető megközelíti az autót. Az ajtó nyitásakor a műszerfal is fénybe borul. Záráskor az NX sziluettje megjelenik a műszeregységen, a fékpedál benyomásakor pedig pulzálva világít az indítógomb. A jármű indítását pedig különleges animáció és hangjelzés kíséri. A vadonatúj NX egyik különlegessége az új Lexus Mood Selector hangulatválasztó, ahol a belső hangulatvilágítás fényei az adott út hangulatának megfelelően állíthatók be, a lábtér, az ajtópanelek és a középkonzol megvilágítását is beleértve. Összesen 64-féle szín és 14 különböző, előre beállított téma közül lehet választani, az előnyben részesített kombinációk pedig elmenthetők a személyes beállításokban. Az új NX a Lexus első modellje, amely elektromos belső ajtónyitó rendszerrel rendelkezik. Az új elektromos rendszer a hagyományos belső ajtókilincset helyettesíti egy nyomógombos kapcsolóval, amely az ajtópanel könyöklője alatt található. Kívül a megvilágított nyitógomb a kilincs belső felén található.

Az egyszerű mozdulattal történő könnyű használatot a japán otthonokból ismert, shoji papírbetétes tolóajtói ihlették. Az iparágban elsőként használt ajtónyitó megoldás biztonsági nyitásgátló funkcióval is rendelkezik, amely megakadályozza az ajtók nyitását akkor, ha hátulról jármű közeledik. A vadonatúj NX légkondicionáló rendszerének középpontjában a kényelem és az üzemanyag-takarékos működés áll. A full hybrid NX 350h és a plug-in hibrid NX 450h+ is takarékos, teljesen elektromos kompresszort használ. A Climate Concierge funkció biztosítja, hogy az utastér hőmérséklete tökéletesen megfeleljen minden egyes utasnak, nem csak a klímaberendezés működését, hanem az ülés klimatizálását és a kormánykerék fűtését is beleértve. Az S-Flow vezérléssel a rendszer érzékeli, hogy melyik üléseken ülnek utasok, a fűtést vagy a hűtést pedig ennek megfelelően végzi el, miközben figyelembe veszi a beállított hőmérsékletet, az utastér és a környezet hőmérsékletét, valamint a napsugárzást. Az NX 450h+ verzióban található rendszer energiatakarékos hőszivattyúval, a levegő termikus energiáját felhasználva fűti az utasteret, így kisebb mértékben befolyásolja a jármű elektromos hatótávját. A plug-in kiadás páratartalom-érzékelővel is rendelkezik, amelynek segítségével a rendszer megakadályozza a szélvédő párásodását, illetve gondoskodik az elhasznált levegő gyors és hatékony cseréjéről. A fokozott kényelemhez a vadonatúj NX tulajdonosai számára is elérhető Lexus Link alkalmazás távoli hozzáférési funkciói is hozzájárulnak, mint például az utastér előfűtése és hűtése vagy a szélvédő jégmentesítése az utazás megkezdése előtt. Az NX 450h+ esetében a későbbiekben tervezett alkalmazásfrissítést követően időzítő is beállítható lesz ezekhez a funkciókhoz. Felszereltségtől függően az üléskárpitok fekete vagy sötét rózsa műbőr-szövet, valamint Tahara szintetikus bőr vagy valódi bőrborítással elérhetők, fekete, fekete és krémszín (mély narancssárga kontrasztvarrással), sötét rózsa és mogyoróbarna (mogyoróbarna tetőkárpitozással) színekben. Az NX F SPORT modellek esetében alapfelszereltség a bőrkárpitozás, amely fekete, fehér vagy lángoló vörös színekben elérhető – utóbbi kettőnél fekete részletek teremtenek izgalmas kontrasztot. A díszítőbetétek kínálatában megtalálható a dinamikus megjelenésű Micro Dot és a háromdimenziós hatású 3D fekete prizma is. A fekete diófa erőteljes erezettel kölcsönöz természetes hatást a belsőnek, mg az F SPORT modellek F alumínium betétje hűvös, sportos látványt nyújt. A Lexus már a fejlesztési folyamatok legelejétől kezdve kiemelten foglalkozott a belső tér zajszigetelésével, amely nem csak a kívülről érkező zajok tompításában, hanem a belső, egymással érintkező anyagok hangjának minimalizálásában is megnyilvánul. Az érintkező anyagok felületeit és elrendezését a mérnökök gondosan megvizsgálták és úgy alakították ki, hogy azok a lehető legkevesebb zavaró hangot adják ki magukból. A kategóriaelső zajszigetelés érdekében a szélvédő és az első oldalablakok is akusztikus üvegeket kapnak. Emellett a kiegészítő ajtótömítések és az új, kettős rögzítésű csomagtérfedél egyaránt hozzájárul a belső tér kimagasló csendességéhez, miközben a kerékjáratok belső betétjei a vizes úton való közlekedés zaját csökkentik. A vadonatúj NX az első Lexus modell, amelyben az első és központi oszlopok tövénél kiegészítő zajszigetelő habbetét csökkenti a zajt és a vibrációt. Az aprólékos kidolgozás szintjét jól szemlélteti a légbeömlők lamelláinak kialakítása, amelyet úgy alkottak meg a tervezők, hogy az optimális eloszlatás révén a légbefúvás csendes és huzatmentes legyen.

 

Meggyőző csomagtér

A vadonatúj NX belső terének kompromisszummentes kialakításához hozzátartozik a tágas csomagtartó: a raktér magassága megegyezik az elődmodellével, de a csomagtartó 40 mm-rel hosszabb. Ennek is köszönhető, hogy a csomagtartó térfogata 545 liter, ami még több helyet biztosít a mindennapok kihívásaihoz. A hátsó ülések ledöntésével a térfogat 1436 literre növekszik, de még enélkül is elegendő a tér akár három golftáska vagy két nagyméretű (egy 77 és egy 63 literes) bőrönd elhelyezéséhez. A padlószint háromféle lehetőséget biztosít a rendelkezésre álló csomagtér optimális kihasználásra és úgy tervezték meg, hogy a padló alatti tárolórekeszekhez anélkül lehessen hozzáférni, hogy a teljes padlóburkolat meg kelljen emelni. Alul apróbb tárgyak és szerszámok számára akad hely, sőt, az NX 450h+ esetében a töltőkábel számára is, így az nem vesz el hasznos helyet a csomagtérből. A rendszerezést oldalsó tárolóháló és könnyű, összecsukható kalaptartó segíti. A hátsó ülések 60:40 arányban dönthetők és ehhez elektromos működtetés is elérhető. Az elektromos csomagtérfedél működtetését új, orsós kialakítású elektromotor teszi gyorsabbá, ráadásul nincs késlekedés a gomb megnyomása és a zárási folyamat megkezdése között. Összességében a nyitási vagy zárási művelet feleannyi ideig, körülbelül négy másodpercig tart. A folyamat csendesebb is lett, sőt, a kompaktabb kialakítás megkönnyíti a vezető hátralátását. A csomagtérfedél a műszerfalon található gombbal vagy a jármű gombjával is nyitható vagy zárható, a csomagtérfedél alján pedig nem csak erre, hanem a jármű teljes körű bezárására is találunk gombot. A kéz nélküli nyitást lábmozdulatot érzékelő rendszer könnyíti meg. A csomagtérajtó nyitási magassága egyénileg megadható, ami például alacsony kialakítású garázsoknál jön jól. Az asszisztens funkció pedig akkor is elektromosan rásegít a csomagtérfedél lecsukására, ha a folyamatot a felhasználó kézzel kezdte el.

 

Vadonatúj hibrid hajtásláncok kategóriaelső teljesítménnyel

A Lexus több mint 15 év hibrid szakértelmére alapozott, amikor megalkotta első plug-in hibrid (PHEV) járművét, az új NX 450h+-t. A vadonatúj NX kínálatának új csúcsmodellje egy 2,5 literes, négyhengeres, Atkinson-ciklusú benzinmotort, egy 134 kW-os első elektromotort és egy 40 kW-os hátsó elektromotort, valamint egy külső áramforrásról tölthető, 18,1 kWh-s lítium-ion akkumulátort tartalmaz, amely a kategória legnagyobb kapacitású akkumulátora. A belsőégésű motor kimagasló teljesítményét és üzemanyag-hatékonyságát hosszú, 103,4 mm-es lökete és magas, 14,0:1-es kompressziója is segíti, a Dual VVT-i intelligens szelepvezérlés és a D-4S közvetett/közvetlen befecskendezés mellett. A plug-in hibrid rendszer teljesítménye 309 lóerő/227 kW, amely 6,3 másodperces 0-100 km/órás gyorsulást tesz lehetővé. Ennek ellenére az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás (a WLTP kombinált ciklusa alapján) mindössze 0,9-1,1 l/100 km és 20-26 g/km – a kategória legjobb értékei. A rendszer lelke az új elrendezésű hibrid hajtáslánc, amely kimagasló üzemanyag-hatékonyságot és teljesítményt biztosít, amelyet az átalakított, kompaktabb kialakítású váltómű, az alacsonyabb tömeg és a csökkentett súrlódás is elősegít. A vezérlőegység is kisebb és hatékonyabb kialakítású. Erőteljes akkumulátorának és kivételes hatékonyságának ksözönhetően az NX 450h különösen nagy elektromos hatótávval rendelkezik. A WLTP kombinált ciklusa alapján 69-76 kilométer, a városi ciklus alapján pedig akár 89-98 kilométer is megtehető tisztán elektromosan egyetlen feltöltéssel, amely több mint a kétszerese annak, amit a konkurensek kínálnak a szegmensben. Az autó akár 135 km/órás sebességgel is haladhat tisztán elektromos hajtással. A Lexus új, kompakt és könnyű hibrid rendszerét használva a plug-in hajtáslánc kategóriaelső üzemanyag-hatékonyságot és teljesítményt nyújt. Az NX 450h+ esetében széria a Lexus intelligens E-Four elektromos összkerékhajtási rendszere (további részletek alább, a menetdinamika fejezetben), és a modell 1,5 tonnás (fékezett) vontatási kapacitással rendelkezik. A Lexus plug-in hibrid elektromos rendszerének egyik fontos előnye, hogy akkor is megőrzi kimagasló hatékonyságát, amikor az akkumulátor lemerült. Számos konkurens modell esetében ilyenkor a működés hatékonysága megfelel egy belsőégésű motorénak, de az NX 450h+ esetében ekkor az öntöltő hibrid rendszer lép előtérbe. Ilyen körülmények között az NX hatékonysága a Lexus tesztjei szerint akár 30 százalékkal is jobb lehet, mint a konkurens modelleké. Az akkumulátor újratöltése mindössze 2,5 órán belül megtörténhet 230 V/32 A-es csatlakozással a 6,6 kW-os fedélzeti töltő segítségével. A hibrid rendszer vezérlőegysége a 96 cellából álló, 355 V-os akkumulátorból nagyobb teljesítményt képes kinyerni az elektromotorok számára. A különösen nagy energiasűrűségű akkumulátor kompakt, így anélkül kaphat helyet a jármű platformjában, hogy az csökkentené az utastér vagy a csomagtér méretét. Az elhelyezése pedig hozzájárul a jármű alacsony súlypontjához. A csomagtartó ugyanakkora, mint az NX 350h full hybrid változat esetében, vagyis a hajtáslánc alkotóelemei nem vesznek el plusz teret. A Lexus tisztában van azzal, hogy az ügyfelek az NX szegmensében miképpen használják autóikat hosszabb utakon, ezért az üzemanyagtartály mérete is változatlanul 55 literes. A vezető a plug-in hibrid hajtáslánc esetében négyféle üzemmód közül választhat. Az EV (elektromos jármű) üzemmód az alapértelmezett: az NX 450h+ ilyenkor tisztán elektromosan közlekedik a rendelkezésre álló hatótáv erejéig, a gázpedál lenyomásának mértékétől függetlenül. Ha az akkumulátor lemerül, a rendszer automatikusan hatékony HV (hibrid jármű) üzemmódra vált. Az Auto EV/HV üzemmód automatikusan aktiválja a hibrid meghajtást, ha nagyobb teljesítményre van szükség, majd ezt követően azonnal visszatér EV üzemmódba. A vezető maga is kiválaszthatja a HV üzemmódot az utazás hatékonyságának növelése érdekében, megtartva az akkumulátor töltöttségi szintjét egészen addig, amíg arra szükség nem lesz. Az akkumulátor töltésére szolgáló üzemmód a belsőégésű motor használatával növeli a töltöttség szintjét, nagyobb hatótávot biztosítva a későbbi elektromos közlekedéshez, például olyankor, ha zéró vagy alacsony emissziójú zónába készül utazni az NX vezetője. A vezető az üzemmódválasztó segítségével az igényeinek megfelelően tudja megválasztani az autó jellegét, a középkonzolon található, új kialakítású vezérlő segítségével. A normál mód a menetteljesítmények és a hatékonyság ideális egyensúlyát biztosítja, az Eco mód pedig a gázpedál érzékenységét és a klimatizálást az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez hangolja át. A Sport mód érzékenyebb reakciókat biztosít a sportosabb vezetés érdekében. Az Adaptív Változó Felfüggesztéssel (AVS) felszerelt F SPORT modelleken a Sport mód helyét a Sport S és a Sport S+ veszi át. A Sport S+ az AVS és az elektromos szervokormány (EPS) közvetlenebb hangolásával még jobb menetdinamikát biztosít. Emellett a Custom mód lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy saját ízlésének megfelelően hangolja a hajtásláncot, az AVS-t, az EPS-t és a klimatizálást. A vezető a kormánykerék váltófülei segítségével működtetheti a Shiftmatic váltót számos fokozatban, az előválasztó kar ’S’ állásának kiválasztásával. Ez hat lépésben fokozza a lassítást, mintha egy kézi váltóval váltanánk vissza. Az alacsonyabb fokozatok a belsőégésű motort nagyobb fordulatszámon dolgoztatják a gyors reakciók és az élvezetesebb vezethetőség érdekében.

Az új NX 350h teljesítménye és hatékonysága még magasabb szintre lépett a negyedik generációs Lexus hibrid technológia bemutatkozásával. Az új rendszer a plug-in hibrid NX 450h+ 2,5 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotorját használja, de más vezérléssel, nagyobb teljesítményt biztosítva. Az újdonság 24 százalékkal nagyobb teljesítményt kínál a korábbi NX 300h-hoz viszonyítva, az így elérhető 244 lóerő pedig álló helyzetből 16 százalékkal hamarabb, csupán 7,7 másodperc alatt gyorsítja a modellt 100 km/órára. Az NX 350h hibrid rendszerének felépítése hasonló az NX 450h+ változatéhoz, vagyis a menetteljesítmények és a hatékonyság ideális kombinációját nyújtja, amelyet az átalakított váltómű, a kompakt kialakítás, a kisebb tömeg és a csökkentett súrlódás fokoz. Emellett a vezérlőegység is kisebb és hatékonyabb. Az NX 350h elsőkerékhajtással és E-Four összkerékhajtással egyaránt elérhető. Az elsőkerékhajtású modell vontatási kapacitása 1.500 kg-ra nőtt, amely megegyezik az összkerékhajtású verzió értékével. Akárcsak az NX 450h+ esetében, a full hybrid NX 350h-nál is elérhető az üzemmódválasztó és a Shiftmatic rendszer. Lítium-ion akkumulátora a hátsó ülések alatt, alacsonyan, a jármű közepéhez közel helyezkedik el, így segíti az alacsony súlypont és a tengelyek közötti optimális súlyelosztás kialakítását.

 

A Lexus Driving Signature

A vadonatúj NX menetdinamikai fejlesztéseinek középpontjában a Lexus Driving Signature állt – a maximális rugózási kényelem és a kiváló kormányzási, gyorsítási és fékezési viselkedés kombinációja, amely minden pillanatban leköveti a vezető szándékát, magabiztosságot és az autóval való összekapcsoltság élményét közvetítve. Mindebben központi szerepet játszik a Lexus Global Architecture K (GA-K) platformja. Az új architektúra alacsonyabb súlypontot (-20 mm) tesz lehetővé, növeli az első és a hátsó nyomtávokat és jobb súlyelosztást biztosít az első és a hátsó tengelyek között, így a jármű dinamikusabban és élménydúsabban vezethető, amit az új fékrendszer, az új kormányzás és az új futómű is támogat. Az előrelépés 30 százalékos az elődhöz viszonyítva. A tervezési cél a még jobb kanyarteljesítmény volt, a lassulástól kezdve a bekanyarodáson át a kigyorsításig, amelyet még egyenletesebb és erőteljesebb gyorsulás, illetve vezetési élmény kísér, fokozott dinamikával és irányíthatósággal. A fejlesztési program egyik innovációja volt a hivatásos autóversenyzők használata, akik aktívan közreműködtek az autó menetdinamikájának kialakításában, megteremtve a tipikus Lexus vezetési érzést, amely különösen a kormányzásra és a fékezési teljesítményre vonatkozik. A Lexus új Shimoyama tesztpályáján sok-sok munkaóra alatt tökéletesítették a vadonatúj NX viselkedését. Az új platform lehetővé tette, hogy a mérnökök a korábbinál sokkal merevebb karosszériát alkossanak. Mindez többek között innovatív, kis tömegű anyagok használatának érdeme, amelyek kiegészítő merevítésekkel és megerősítésekkel fokozzák a szerkezeti erősséget. A felépítményben világelsőként használtak 1180 Mpa-os acélt a küszöbök erősítésére és 1470 MPa-os acélt a tető merevítésére. Az új lézeres hegesztési technológia pulzáló lézersugárral javítja a rögzítést, vastagabb, erősebb anyagok használatát lehetővé téve például a tetőn és a küszöböknél. A lézeres csavarrögzítés még tovább fokozza a merevséget, de a karosszéria ragasztására is további 6 méternyi anyagot használnak a gyárban. Emellett pedig a Lexus elsőként használja a merevséget növelő habot, amely a hátsó rész sarkaiban akadályozza meg a deformációt.

A motorháztető két helyen rögzül, a zárak között pedig keresztirányú erősítés fokozza a motorháztető, ezáltal pedig a teljes karosszéria merevségét, ráadásként pedig jobban elnyeli a légellenállás okozta turbulenciák vibrációját. Az F SPORT modellek további első és hátsó merevítéseket kapnak, amelyek még jobban elnyelik a karosszéria vibrációját és fokozzák a jármű stabilitását. Az NX elöl vadonatúj kialakítású MacPherson rugóstagokat használ, hátul pedig kettős keresztlengőkaros futóművek fokozzák a sokoldalúságot. A futómű lengőkarjainak, stabilizátorainak és lengéscsillapítóinak kialakítását is úgy finomították a mérnökök, hogy azok még jobban elnyeljék az ütéseket és a vibrációt rossz minőségű útburkolaton történő haladáskor. Az intézkedések megváltoztatták az alsó és a felső lengőkarok által bezárt szöget, a lengéscsillapító elhelyezését, valamint az Adaptív változó felfüggesztés (AVS) hangolását. A lengéscsillapító bekötési pontjainak módosítása még természetesebb kormányozhatóságot és magabiztosabb egyenesfutást szavatol. Maguk a lengéscsillapítók is új kialakítással fokozzák az NX képességeit. Az új, erősebb, mégis könnyebb gátlók a súlycsökkentés mellett fokozzák a menetdinamikát. Az új kerékcsavarok fokozzák a tengelyek merevségét, miközben csökkentik a rugózatlan tömeget, az új alumínium segédkeret pedig a súlycsökkentéshez járul hozzá. Az NX F SPORT modellekhez elérhető Adaptív váltó felfüggesztés (AVS) még szélesebb tartományban dolgozik, új lineáris érzékelője pedig még finomabb beállítást és lágyabb reakciókat tesz lehetővé az útminőség változásakor. Mindez mérsékelt karosszériadőlést, élesebb dinamikát és fokozott rugózási kényelmet tesz lehetővé, a vezető és a jármű közötti szorosabb kapcsolat létrehozása mellett. Az AVS az üzemmódválasztó alapján kétféle üzemmód szerint dolgozik: a normál beállítás a hétköznapokhoz, a sport pedig a dinamikusabb útszakaszokhoz ideális. Az új, elektronikusan vezérelt fékrendszer még lágyabban dolgozik és kifinomultabb működtetést tesz lehetővé. Elöl a belső hűtésű féktárcsák 328 milliméter átmérővel rendelkeznek, a hatásos lassulásról pedig kétdugattyús úszó féknyergek gondoskodnak. Hátul 317 milliméter átmérőjű tárcsák találhatók. A fékvezérlés új funkciókkal bővült, például vontatás üzemmóddal az összkerékhajtású verziók esetében, valamint a másodlagos ütközést megakadályozó SCB rendszerrel. A vezető még könnyebben és magabiztosabban adagolhatja a féket az átformált fékpedállal, a Lexus modellek között elsőként pedig a pedál visszatérését csillapítás teszi egyenletesebbé. Az elektromos szervokormány precíz motorját úgy alakították ki a mérnökök, hogy az biztonságos, magabiztos és nyugodt irányítást tegyen lehetővé, könnyed vezethetőség és pihentető utazás mellett. Ugyanakkor a kormánymű reakciói 20 százalékkal gyorsabbak, mint a korábbi NX esetében. Az NX kormányművének változó áttétele 20 fokos elfordulásig kisebb reakciókat biztosít a stabil nagysebességű vezethetőség érdekében, 20 fok felett pedig az áttétel nagyobb, így élénkebben kanyarodik a modell. A Lexus tervezői és mérnökei szorosan összedolgoztak, hogy kifinomult aerodinamikai megoldásokkal optimalizálják a vadonatúj NX képességeit. A közös munka eredménye a funkcionális szépség, vagyis olyan látványelemek, amelyek aktívan hozzájárulnak a jármű körüli légáramlás megfelelő vezetéséhez, egyaránt csökkentve a légellenállást és fokozva a látványt. Így a második generációs NX légellenállási együtthatója csupán 0,34. Erre kiváló példát szolgáltatnak az első lökhárító oldalsó légbeömlői, a hátsó lökhárító nyílásai (ezek nagyobbak az F SPORT modelleknél a sportosabb teljesítmény jegyében), valamint a hátsó lökhárító légterelő elemei. Ezek nagy sebességnél még jobb kormányozhatóságot biztosítanak, fokozzák az egyenesfutást és ezáltal jobb tapadást sugallanak. A motortér új alsó borítása a golflabdákéhoz hasonló felületet kapott. Ez mikroörvényeket hoz létre az autó alatt, nagy sebességnél javítva az egyenesfutást. A nagyobb mértékű alsó burkoltság pedig csökkenti a légellenállást, javítja a stabilitást és hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez. A könnyű és kompakt Lexus E-Four intelligens elektromos összkerékhajtási rendszer széria az NX 450h+ plug-in hibrid esetében és felár ellenében elérhető az NX 350h full hybrid változatnál. A hátsó tengelyt egy különálló elektromotor hajtja a tengelyek között 60:40 és 20:80 százalékos eloszlással, amely magabiztos tapadást biztosít havas vagy csúszós útfelületen is. A Lexus kínálatában elsőként elérhető Trail Mode vezérlés az összkerékhajtási rendszer, a fékrendszer és a hajtáslánc vezérlését összehangolva rossz minőségű úton is fokozza a tapadást, jobb terepképességeket lehetővé téve. Például, ha az egyik kerék a levegő emelkedve elveszti a tapadást, a Trail Mode megfékezi az elpörgő kereket és a talajon lévő kerékhez irányítja az erőt, miközben a gázreakciót is a megváltozott körülményekhez igazítja.

 

A kapcsolódás élménye

Az új modellben mutatkozik be a Lexus teljes mértékben megújult multimédiás platformja, amely a jelenlegi szintnél jóval magasabb teljesítménnyel teszi lehetővé az ügyfelek számára a gyors, intuitív fedélzeti kapcsolódást. A működtetés épp olyan folyamatos és egyszerű, mint egy tablet esetében.

Az alapfelszereltség részeként a Lexus Link Connect rendszer egy 9,8 colos, tükröződésmentes érintőképernyőt és kiegészítő gombokat kínál a gyakran használt funkciókhoz való intuitív hozzáférés érdekében. Az új processzor 2,4-szer nagyobb számítási teljesítménye gyorsabb válaszidőt ígér a Lexus korábbi multimédiás rendszereihez viszonyítva. A menük és a legfőbb funkció ikonja a vezető oldalán jelenik meg a gyors hozzáférés érdekében, a képernyő elrendezése pedig az információknak megfelelően csoportosított. A magasabban felszerelt modellekhez elérhető Lexus Link Pro rendszer új 14 colos kijelzője az egyik legnagyobb a kategóriában. A nagyfelbontású kijelző kristálytiszta megjelenítést biztosít minden környezetben, miközben CPU-jának (központi feldolgozó egységének) teljesítménye 3,6-szor gyorsabb, mint a jelenlegi rendszeré; ez másfélszer gyorsabb működést biztosít, mint a ’Connect’ rendszer. A színek és a betűtípusok ötféle különböző téma alapján változtathatók. Mindkét multimédiás rendszer akár három felhasználó kezelésére is képes, akiket a rendszer automatikusan megkülönböztet a használt járműkulcs alapján. Az új NX kategóriaelsőként használ alapfelszereltségként felhő alapú navigációt azokon a piacokon, ahol a szolgáltatás elérhető. A jármű adatkommunikációs modulja (DCM) lehetővé teszi az állandó összeköttetésben történő navigációt, valós idejű közlekedési jelentéseket felhasználva, hatékonyabb útvonaltervezést és a késések elkerülését lehetővé téve. Az új multimédiás rendszerek továbbfejlesztett hangfelismerése természetes beszédstílusban feltett kérdésekre és válaszokra is reagál, ráadásul magyar nyelven is elérhető. A hangfelismerés az audiorendszer működése közben is elérhető a vezető, valamint az elöl ülő számára egyaránt. A rendszer felismeri, hogy melyik ülésről érkezett a parancs és ennek megfelelően teljesíti azt, például az adott oldal ablakát nyitja le. A felhasználó normál társalgási stílusban beszélhet, akár megszakítva a beszédet vagy meggondolva magát – a rendszer megérti ezeket a változásokat. Például, ha csupán annyit mond, hogy ’Éhes vagyok’, a rendszer felajánlja a legközelebbi éttermeket. A hangfelismerés aktiválása a kormánykerék gombjával vagy egyszerűen a ’Hey Lexus’ felszólítással is történhet. Az asszisztens rendszer közvetlenül vezérelheti a járművet, így például képes az ablakok zárására és a klímavezérlés módosítására. A rendszer összesen 19 különböző nyelvet támogat, köztük a magyart is. A könnyű okostelefon-integráció alapfelszereltség – vezeték nélkül az Apple CarPlay esetében és vezetékes kapcsolattal az Android Auto számára. Az opcionális vezeték nélküli telefontöltő 50 százalékkal gyorsabban működik, és akár működés közben is előretolható, hogy a kisebb tárgyaknak kiegészítő tárolórekeszt biztosítson. Mindenki számára kényelmes töltési lehetőséget biztosít a belső térben található négy USB csatlakozó (kettő elöl és kettő hátul). Ezek közül három 15 W-os USB-C típusú, amely különösen gyors készüléktöltésre használható; a középkonzol hagyományos USB-A csatlakozója pedig alkalmas a multimédiás készülékek csatlakoztatására. A középkonzolon és a csomagtartóban is található 12 V-os csatlakozó is. A DCM kiegészítő funkciókat tesz lehetővé, amelyeket a tulajdonos a Lexus Link okostelefonos alkalmazás segítségével a távolból is működtethet. Szolgáltatások és funkciók szélesebb köréhez kínál távoli hozzáférést a Lexus Link alkalmazás; például az autó zárásához vagy nyitásához, illetve a klímaberendezés aktiválásához az utastér indulás előtti előfűtésére vagy előhűtésére – ez a funkció az új NX teljes kínálatában alapfelszereltség. A vészvillogó is bekapcsolható, ami például lehetővé teszi az autó megtalálását egy zsúfolt parkolóban. Emellett a már jól bevált Lexus Link szolgáltatások is elérhetőek, mint például a vezetési elemzés, a hibrid tanulás, az üzemanyag-szint ellenőrzés és a ’Találd meg az autómat’ funkció. Az NX 450h+ esetében további funkciók is elérhetők, mint például az akkumulátor töltöttségének ellenőrzése, valamint a töltés időzítése. Az új központi egység lehetővé teszi a kényelmes, vezeték nélküli, online rendszerfrissítést, amely finomhangolja, továbbfejleszti és kiegészíti a jármű által kínálat szolgáltatásokat a jármű teljes életciklusában. Az alapfelszereltség részeként elérhető 10-hangszórós audiorendszer kristálytiszta hangzást biztosít. A hátul található mélynyomó kiválóan visszaadja az alacsony frekvenciás hangokat, a rendszer pedig támogatja a nagyfelbontású források lejátszását (96 kWhz/24 bit). Az új NX magasabb felszereltségű verziói elérhetőek az új 17-hangszórós Mark Levinson prémium audiorendszerrel. A Lexus exkluzív partnere által fejlesztett rendszer kimondottan az autó elrendezésének figyelembevételével készült, a lehető legjobb hangvisszaadás érdekében. Az NX az első Lexus, amely a Harman rendszerét használja a nagyfelbontású források lejátszására. A hangszórókat úgy rendezték el a tervezők, hogy azok 360 fokos színpadi hatást biztosítsanak, beleértve a nagyteljesítményű, 25 centiméteres mélynyomót, amely a csomagtartó padlószintje alatt, egy speciális tárolóban kapott helyet. A Pure Play technológia torzításmentes lejátszást biztosít és nagyfelbontású zenei állományok lejátszására is lehetőség van. A Quantum Logic Surround (QLS) fokozza a tisztaságot és a színpadképet, miközben a ClariFi 2.0 technológia visszaadja azokat a hangokat, amelyek elvesztek a tömörítés során. A legtöbbet használt vezérlők és funkciók némelyike egyedi zenei visszajelzéssel rendelkezik, mint például a biztonsági öv figyelmeztetése, a parkolóradarok vagy a központi rendszer hangjelzései. A Lexus Jiro Yoshida jazz zenésszel közösen alkotta meg az új vezérlési hangokat.

 

A magabiztosság érzése: fejlett biztonsági rendszerek

Az új NX a Lexus első modellje, amely megkapja a Lexus Safety System + harmadik generációját, méghozzá szériában – olyan átfogó aktív biztonsági megoldásokkal és vezetési segédrendszerekkel, amelyek új mércét állítanak fel a balesetek kockázatának észlelése, valamint a megelőző intézkedések terén. A Lexus vezető szerepe a biztonságban kéz a kézben jár a márka elkötelezettségével, hogy a modern technológiákat egyre szélesebb közönség számára tegye elérhetővé. Éppen ezért a Lexus Safety System + minden európai piacon az alapfelszereltség részét képezi az összes NX modellen. A legújabb fejlesztések új funkciókat és továbbfejlesztett működést is tartalmaznak, fokozva a radaros és kamerás érzékelés felismerési távolságát. A rendszerek működése még természetesebb a vezető számára, fokozva magabiztosságát. Legújabb evolúciójával a Lexus Safety System + új szintre lép, és személyes vezetési partnerként dolgozik össze az autóssal, kiválóan kiegészítve a vadonatúj NX új platformjának és hajtásláncainak képességeit. Az Ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS) képességei kibővültek, így képes észlelni a motorkerékpárokat és gyalogosokat is a jármű útjában. A rendszer új funkciója akkor is felismeri a baleset kockázatát, amikor az autó egy kereszteződésben bekanyarodva egy járművel vagy átkelő kerékpárossal vagy gyalogossal ütközhet. Az új Vészhelyzeti kormányzási asszisztens funkció segít a vezető által végzett kormányzási manőver elvégzésében baleset fokozott kockázata esetén, biztosan és szükség esetén sávon belül tartva a járművet. Az új véletlen gyorsítást megakadályozó funkció segíti az akaratlan nagymértékű gyorsítás elkerülését nagy sebességnél. Ezekkel a fejlesztésekkel az ütközést megelőző biztonsági rendszer jóval több balesetet képes felismerni és elkerülni, mint eddig. Az Adaptív sebességtartó automatika (ACC) teljesítménye tovább javult, így még gyorsabban képes felismerni az NX elé besoroló forgalmat. A Sávtartó rendszerrel együtt még természetesebben veszi a kanyarokat és szükség esetén korábban kezdi meg a lassítási manővert a kanyar előtt. A sebességszabályozó funkciót úgy fejlesztették ki, hogy az még inkább a vezető természetes érzékelésének megfelelően működjön. Az új, irányjelzőhöz kapcsolt előgyorsítási funkció automatikusan elkezdi a jármű gyorsítását és közelítését a másik járműhöz, ha úgy észleli, hogy a jármű előzés miatt készül sávváltásra. Hasonlóképp a rendszer lassítja is az NX-et, ha az irányjelző alapján a vezető kifelé sorol. A Lexus esetében újdonság az előzést megakadályozó funkció, amely automatikusan a belső sávban tartózkodó jármű sebességét veszi fel, ha úgy észleli, hogy az autó jobbról előzné meg a másik közlekedőt. A rendszer együttműködik a Közlekedési tábla felismerő rendszerrel (RSA), amely minden eddiginél több táblára reagál, például a figyelmeztetésekre és a STOP táblára is. Ha a PSA a sebességkorlátozás változását észleli, figyelmeztetheti a vezetőt, hogy ennek megfelelően módosítsa a sebességet. A Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) minden eddiginél jobban együttműködik a vezetővel, például kikapcsolja a figyelmeztetést, ha úgy észleli, hogy a vezető azért lép ki a sávból, hogy kikerüljön egy gyalogost vagy egy leparkolt autót. Akárcsak az Ütközést megelőző biztonsági rendszer esetében, úgy itt is kibővült a felismert tárgyak sora, így a rendszer a járdaszegélyt, a szalagkorlátot, a falakat és az út menti jelzőket is felismeri, még nagyobb támogatást nyújtva alacsony sebességnél. A Sávtartó rendszer fokozott teljesítménye lágyabb és finomabb kormányzást biztosít. Például egy másik jármű előzésekor vagy az út széléhez közel autózva átveszi a vezető szándékát a sáv közepének elhagyásáról, még inkább kiszolgálva a vezető szándékait. A tulajdonosok tovább növelheti az NX biztonságát a gazdagabb felszereltségi szintekhez elérhető kibővített biztonsági csomaggal. Ez magában foglalja a Sávváltást támogató asszisztenst, amely autópályán automatikusan elvégzi a sávváltáshoz szükséges kormányzást, ha az irányjelzőt használják. Emellett az Első keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer radaros érzékeléssel észleli alacsony sebességnél a kereszteződésben jobbról vagy balról érkező járműveket és figyelmezteti a vezetőt erről. A színes head-up kijelzőn animáció jelzi a közeledő járművet az irány megjelölésével, és figyelmeztetéssel, valamint hangjelzéssel szólít fel a lassításra. Az NX új elektromos ajtókilincsét és a Holttérfigyelő rendszert összekapcsolva a Biztonságos kiszállást segítő rendszer figyelmeztet, ha jármű érkezik hátulról. Ütközés kockázatának észlelése esetén fény- és hangjelzéssel figyelmeztet, szükség esetén pedig megakadályozza az ajtónyitást. A Lexus szerint az innovatív rendszer megakadályozza az ajtónyitáshoz kapcsolódó balesetek 95 százalékát. Az új NX elérhető a Lexus LS-ben bemutatott teljesen automata parkolórendszerrel, amely minden parkolással kapcsolatos manővert elvégez, a kormányzástól kezdve a megállásig. A rendszer a panoráma monitor kameráit, valamint a 12 ultrahangos érzékelőt használva méri fel a jármű környezetét, valamint a parkolóhelyet. Használható párhuzamos és merőleges parkoláshoz egyaránt, és memória funkcióval is rendelkezik, így felismeri a három leggyakrabban használt parkolóhelyet, így például az otthoni és a munkahelyi megállót. A működés kifinomult, a korábbinál kevesebb korrekcióval. A parkolórendszerhez a Lexus kínálatában elsőként 2022-től lesz elérhető a távirányítású funkció. Ennek segítségével a vezető a szűk parkolóhelyekre a járműből kiszállva is leparkolhatja az autót a Lexus Link alkalmazás segítségével. Ezt a funkciót az összes addig elkészült NX is megkapja vezeték nélküli (OTA) szoftverfrissítéssel.

 

Akár 10 év garancia

A vadonatúj NX-re is érvényes a Lexus hároméves vagy 100.000 kilométeres gyári garanciája, de az új Lexus Relax program keretében az ügyfelek mindezt egy további évvel és 10.000 kilométerrel növelhetik minden egyes alkalommal, amikor járművüket hivatalos Lexus márkakereskedésben szervizeltetik. A garancia fix árazású karbantartás mellett ingyenes, a bővítés pedig egészen addig tarthat, amíg az autó eléri a tízéves kort vagy 160.000 kilométert futott.

Related Post